Merk en reputatie.

Als producten als min of meer gelijkwaardig worden gezien, kan de merkenbekendheid bij koper de doorslag geven om voor het bekendere merk te kiezen. Grote bedrijven hebben dan ook veel aandacht voor hun brand, investeren in reclame en publiciteit en creëren daarmee merkwaarde. Kleinere bedrijven kijken hier vaak tegenop, omdat zij niet de bekendheid en de middelen hebben om de concurrentie aan te gaan.

Toch is het goed mogelijk om het grote spelers lastig te maken. Als uitdager kunt u wel degelijk een merk in de markt zetten, door slim om te gaan met de mogelijkheden die het internet biedt, waarbij social media een hoofdrol spelen. In die social media zet het bedrijf het merk neer en tegen relatief lage kosten is veel merkenbekendheid te generen.

Social media lijkt dan ook een toverwoord, maar het aantal gebruikers groeit exponentieel. U bent niet de enigste, maar een van de vele miljoenen die een bedrijfspagina op Facebook heeft. Het is zaak social media in te blijven zetten, maar toch vooral naar een originele invalshoek te blijven zoeken.

De grote spelers hebben behalve hun merk vaak ook hun reputatie mee in het beeld van potentiële kopers. Ze zijn echter ook kwetsbaar op dat gebied, denk maar aan banken en verzekeraars. Een kleiner bedrijf heeft door zijn overzichtelijkheid en wendbaarheid feitelijk meer grip op de eigen reputatie. In de kracht van een merk moet fors geïnvesteerd worden, een uitstekende reputatie is al met eenvoudige middelen op te bouwen. De focus op een goede reputatie biedt dan ook zelfs in verzadigde markten goede kansen om de klant naar u toe te kunnen halen.


Marcel Koopman
Partner bij GoedeReputatie.nl

Geplaatst op: 23-07-2019 01:01