Een reputatie opbouwen voor meer autoriteit?

Een goede reputatie ontstaat vooral door naamsbekendheid, vertrouwen en respect die wordt opgebouwd in de harten van klanten en relaties. Samen vormen ze het imago voor uw onderneming of merk.

De basis van een goede reputatie bestaat uit verschillende elementen, die met elkaar worden gebruikt om het imago vast te stellen en bij te sturen. Op deze wijze kan er continu worden gewerkt aan een sterke reputatie. Ondernemingen met een sterke reputatie presteren beter dan de gemiddelde marktspelers. Ze vinden sneller nieuwe medewerkers, klanten en investeerders en houden deze ook makkelijker en langer tevreden.

De aspecten van een reputatie..

De aspecten van een goede reputatie zijn: onderscheidend, innovatief, authenticiteit, transparantie, consistentie, zichtbaarheid en responsiviteit.

  • Onderscheidend: Wees uniek, wat zijn de USP’s, waarom onderscheidt u zich ten opzichten van de concurrentie en vraag het ook eens aan uw klanten! Vooral  innovatie is belangrijk omdat steeds meer diensten en producten op elkaar gaan lijken.
  • Authenticiteit: Wees authentiek, geloofwaardig en oprecht. Het gaat hier vooral om ervaringen. Gebruik hier vooral de historie en het steeds beter maken van producten en diensten.
  • Transparantie is vandaag de dag het modewoord. Klanten willen alles weten over en product of dienst en hebben hiervoor Google ter beschikking. Werk met een open organisatie over uw werkwijze en wees transparant en eerlijk.
  • Consistentie: Wees consistent in elke vorm van communicatie, zodat uw boodschap eenduidig is. Alleen zo krijgt u een herkenbare positionering en een goede reputatie.
  • Zichtbaarheid: Ondernemingen met een goede reputatie zijn beter zichtbaar in de media.?Zorg er voor dat uw bedrijf zichtbaar is op internet en social media, met uw merk, producten en/of diensten. Wees vooral vindbaar.
  • Responsiviteit: Reageer adequaat op signalen uit de markt. Verzorg uw klanten en relaties, communiceer en geef feedback. Bij vragen reageer direct, zeker op sociale media.

Goede reputaties zorgen voor populariteit en aantrekkelijkheid voor uw onderneming of instelling bij alle doelgroepen.  Het belang van een goede reputatie kan zich richten op het realiseren van meer verkoop, vergroten van het concurrentievoordeel of het creëren van het ideale merk, product of dienst. Iedereen die zich met reputatie en imago bezighoud weet dat een goede reputatie erg belangrijk is.

Bij het nieuwe platform van Goede Reputatie kunt u niet alleen aan uw reputatie werken maar het ook in stand houden. Enerzijds door aanbevelingen van uw klanten en relaties te plaatsen en anderzijds deze te delen op uw social media. Daarnaast wordt u zichtbaarheid vergroot en uw vindbaarheid!

 

Chris Meeusen
CEO@Xtra Digital Agency. Online marketing and social media expert

Geplaatst op: 23-07-2019 00:24